I den digitala tidsåldern är det stor konkurrens om kunder till ett företags hemsida. Det finns så många företag att det enda sättet att locka kunder är att ha en hemsida som sticker ut från mängden och är något utöver det vanliga. Ett sätt att skapa en hemsida som sticker ut från mängden är att använda sig av Search Engine Optimization (SEO) eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Sökmotorer som Google använder en algoritm som placerar texter som bäst matchar de sökta orden överst i resultatlistan. Sökmotoroptimering innebär därmed att all text på hemsidan är skriven så att den innehåller många av de fraser som en potentiell kund skulle söka på för att hitta företaget. För att förenkla sökmotoroptimeringen finns SEO-verktyg som Wincher, som grupperar de valda sökorden, gör sökordsanalyser för att se vad företagets målgrupp söker mest på och bevakar företagets placering i sökmotorernas algoritmer.
Hur används sökmotoroptimering i företag?
Det vanligaste för företag är att anlita en copywritingbyrå som specialiserar sig på att skriva sökmotoroptimerade texter, reklam och marknadsföring. En copywritingbyrå kan med fördel anlitas för att sköta all reklam och marknadsföring av företaget och arbetar i många fall både med text och med rörlig bild. Dessa copywritingbyråer anlitar ofta frilansskribenter för att skriva sökmotoroptimerade texter.
Ett annat alternativ, om än dyrare, är att företaget bygger upp en egen SEO-avdelning och därmed sköter hela ansvaret för träffar på sökmotorer själv. Vid dessa tillfällen anställs ett team av utbildade SEO-skribenter direkt av företagen istället för att anlita frilansskribenter. Om man vill sköta sökmotoroptimeringen av texter själv har Vismaspcs många tips på hur man skapar bra sökmotoroptimering.
Vikten av ett bra domännamn
Ett domännamn är den webbadress som skrivs in i sökfältet i webbläsaren och för att en kund enkelt ska hitta till ett företag gäller det att domännamnet är enkelt och tydligt. Exempelvis ett domännamn som anspelar på företagets produkter eller tjänster så att domännamnet hamnar högt upp i sökmotorns resultat. Domäner köps via ett webbhotell där man betalar för en plats. Ett domännamn som är enkelt att lägga på minnet och som därmed är populärt är ofta dyrare än ett domännamn som är svårare att uttala eller komma ihåg. Men när det gäller ett bra domännamn så är det värt att betala lite mer.