Så du är expert på ett område? Då är det bara att gratulera. Kunskap är en fantastisk tillgång och det är en tillgång många gärna tar del av. Därför vill vi rent av uppmuntra dig att dela med dig av det du kan – här har du tips på hur du kan komma i gång med ditt kunskapsspridande.
Skriv artiklar om ditt kunskapsområde
Att skriva artiklar är ett väldigt, väldigt bra sätt att kliva fram som sakkunnig. Det här kan du göra på olika sätt. Du kan exempelvis starta en blogg och/eller skicka in texter till såväl tidningar som tidskrifter.
Börja blogga är, paradoxalt nog, det lättaste sättet att komma i gång. Visst, du måste hitta en passande plattform och ett domännamn men sedan är det bara att köra på. Du bygger successivt ut kretsen av intresserade läsare.
Genom att skriva för tidningar och tidskrifter når du målgruppen snabbare. Det du skriver måste dock få tummen upp av redaktionen, det vill säga godkännas för publicering. Samtidigt, vad är det som säger att du inte skulle bli publicerad?
Vad kan du skriva för typ av artiklar? Du kan skriva essäer, krönikor och reportage. Ett tips är att kolla vilka texter tidningen eller tidskriften publicerar i vanliga fall och att hålla dig till deras upplägg.
Föreläs, kursled och spela in kunskapsfilmer
Skriva passar helt enkelt inte alla. Men den som kanske inte föddes med pennan i handen, kanske i stället har fått talets gåva. Behåll inte det du kan för dig själv, även om kunskap såklart alltid är en lätt börda att bära.
Försök hitta ett sätt att nå ut. Du kan alltid hålla i föreläsningar och kurser – eller varför inte använda https://www.explainer.se/ för att spela in dina egna kunskapsfilmer? För vissa är det så att de gillar att höras men inte att synas. Om du känner så kan du göra animerade filmer.
Det finns många fördelar med att göra filmer. För att ge ett par exempel är det ett enklare sätt att nå fram till andra i dagens mediebrus och många engageras mer i rörliga medier än i texter. Därför får filmer också större spridning.
Om du inte är så mycket för att skapa själv kan du alltid försöka nå ut till journalister, locka dem att göra intervjuer med dig och skapa kring dina idéer i stället. Finns knappt ett bättre sätt att slå igenom!
Lycka till och hoppas du tar steget att dela med dig av din kunskap till andra.